La melodiosa Euterpe

MUSIC AND SOUND

Publicado en BILINGUAL PROGRAM — 27 Mayo 2014 @ 23:33

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SUBJECT: MUSIC

LEVEL: 1rst ESO

TITLE OF UNIT: MUSIC AND SOUND

 

PLANTILLA AICLE:

https://drive.google.com/file/d/0B2uBn9mF-mv_dzlIRDdibGlhb1E/edit?usp=sharing

     JUSTIFICACIÓN

     Esta Unidad que presento a continuación como Proyecto Final está pensada para ser impartida al comienzo del primer trimestre en 1º ESO. El motivo de su presencia en el currículo es que es un hecho incuestionable que en la sociedad en la que vivimos estamos constantemente rodeados de sonidos de diferentes tipos, por lo tanto desde el momento en que estamos ante una circunstancia que es sumamente importante en nuestras vidas, es un objetivo imprescindible que el alumno tenga un amplio conocimiento del sonido, pues si bien cotidianamente está en contacto con él, también es el material básico de la música.

     Algo evidente es que para entender la Música es necesario comprender cómo son los sonidos, explorarlos y familiarizarse con ellos para conocer sus características, de tal manera que una vez organizados darán vida a ideas musicales, y estas ideas transformadas mediante diversas técnicas pueden estructurarse en el tiempo conformando una obra musical.

     Dada la sociedad en la que nos movemos, en la que el ruido y la contaminación acústica están presentes en nuestros días, con esta Unidad Didáctica se tratará de que los alumnos tomen conciencia de este problema y contribuyan a poder evitarlo o al menos a reducirlo, valorando la importancia del silencio para aprender a escuchar.

     En definitiva, el propósito de esta Unidad es que además  de ser un canal para aplicar la metodología AICLE y contribuir al estudio integrado del contenido y la L2, los alumnos asienten las bases de lo iniciado en Primaria sobre este tema, ya que aunque la Unidad Didáctica versa sobre los contenidos suficientemente trabajados en la etapa anterior, serán abordados desde un punto de vista científico con una aproximación más diferenciada y analítica frente al carácter más global en Educación Primaria.

     OBJETIVES

1. To know the differen qualities of sound

2. To understand and know the importance of sound

3. To understand the production and perception of sound as well as the differences among song, noise and silence.

4. To express oneself in English language properly

     SESSIONS - ACTIVITIES- RESOURCES Y MATERIALS

     La presente Unidad se desarrollará en 7 sesiones de 55 minutos cada una, teniendo en cuenta que que hay que partir de un planteamiento abiertoy flexible, ya que las diferentes sesiones están supeditadas a las necesidades detectadas en la evaluación inicial y al desarrollo de la Unidad.

        1rst SESSION:

  • Presentación de la Unidad, indicación de los materiales y recursos a utilizar, además del nº de sesiones en las que se va a desarrollar. TIME: 20′

  • Torbellino de ideas para comprobar los conocimientos previos: TIME: 35′

What is sound?

What is noise pollution?

How can you protect your hearing?

What are your favorite sounds?

What kinds of sounds might alert you?

What kinds of sounds can you feel?

     2nd SESSION:

Los alumnos se irán familiarizando con la terminología sobre el sonido y además agudizarán su capacidad auditiva al identificar los sonidos procedentes de diferentes contextos y describiéndolos con diferentes adjetivos.

     ACTIVITY 1: Sound Power Point Presentation.ppt click. Write down the main words about sound and reflect on these with the rest of your classmates. TIME. 20′

     ACTIVITY 2: Listen to some sounds, identify them and describe them with the following adjectives:

pleasant, unpleasant, irritating, stressful, funny, sad, happy, serene, tranquil. TIME: 35′ 

CD: El sonido y sus parámetros. Colección de recursos musicales para el aula. Mad editorial

    3rd SESSION:

 Durante esta sesión se potenciará  el listening, se amplían contenidos y vocabulario, además de potenciar la capacidad auditiva y la expresión oral.

      ACTIVITY 3: Watch the video 

and complete the text with the following words: TIME: 25′

     Words: ear, 344, slowly, waves, loss, slower, quickly, second

“Sound ………..travel through the air at …………meters per ……………They travel ………….than light. Air molecules in a long tube vibrate more……………producing lower sound, higher sounds vibrate more…………….Sound waves travel through our……… to the cochlea. The elevated sound levels cause trauma in the inner ear and produce irreversible hearing…………” 

     ACTIVITY 4: Identifty and describe the sounds produced by other students with the voice and the instruments. TIME: 15′

     4th SESSION:

Se potenciará el uso de las Nuevas Tecnologías, la comprensión lectora y la investigación con la consulta de un página web sobre sonido y finalmente se incidirá en la expresión oral mediante una puesta en común de lo leído en la web.

     ACTIVITY 5: Consult the following web click and write what you consider the most interesting. TIME: 30′

     ACTIVITY 6: Share your opinion about this web with the rest of the classmates. TIME: 25′

                                                               Expressions to use

                                                      In my opinion, I think that….

                                                      I belive that….

                                                      I like…….

                                                      I don’t like…………..

                                                      It is very interesting because…….

     5th SESSION:

 Se abordará el tema de la contaminación acústica con la lectura de un texto y el visionado de un video, además de una actividad de apoyo de tal manera que se haga uso del andamiaje para que el alumno construya el conocimiento tanto de contenido como de lengua al consolidar el vocabulario básico y su pronunciación.

     ACTIVITY 7: Reading Comprehension: TIME: 20′

            “The human ear is capable of detecting sound waves with a wide range of frequencies, ranging between approximately 20 Hz to 20000 Hz. Any sound with a frequency below the audible range of hearing (less than 20Hz) is known as infrasound and any sound with a frequency above the audible range of hearing (more than 20000 Hz) is known as an ultrasound. Humans are not alone in their ability to detect a wide range of frequencies……While dogs, cats, bats and dolphins1. have an unusual ability to detect ultrasound and elephant possesses the unusual ability to detect infrasound, having an audible range from approximately 5 HZ to approximately 10000 HZ.”            www.glenbrook.k12.il.us7gbssci/Phys/class/sound           

 Answer the following questions:

  1. Is the human ear capable of detecting infrasounds?
  2. What frequencies is the hear human capable of detecting?
  3. Is the human ear capable of detecting ultrasounds?
  4. Are elephants capable of detecting infrasounds?
  5. What frequencies are elephants capable of detecting?
  6. Are dogs capable of detecting ultrasounds?

     ACTIVITY 8: Watch the video . TIME 25′

and complete the text with the following words:

     Words: hypotension, animal, high, balance, activity, hearing

“Noise pollution is excesive displeasing human, ………… or machine created enviromental noise that disrups the ……………….. or ……………….. of human or animal life. Noise produces …………… loss.Another major effect of noise pollution is ………….. levels of blod pressure and ………………………Other effects have increased frecuency of headaches and stomachaches”

     ACTIVITY 9: Complete: TIME: 10′

    

WORD

MEANING

TRANSCRIPTION

PITCH    
LOW    
HIGH    
DURATION    
SHORT    
LONG    
INTENSITY    
SOFT    
LOUD    
TIMBRE    
INSTRUMENTS    
VOICES    

     6th SESSION:

Las siguientes actividades sirven para consolidar lo aprendido y además incentivarán el perfeccionamiento de las 4 habilidades de un idioma: writing, speaking, listening and reading.

     ACTIVITY 10: Listen to the following musical pieces and then identify the predominant quality: TIME: 10′

                    - Queen. We are the champions

                    - Richard Strauss. Thus spoke Zarathustra

                    - Holst. Symphony No.3. Poco Allegreto

                    - Beethoven. Symphony No.7. Allegretto

 

     ACTIVITY 11: Find out the mistakes of the following statements and write them correctly in your notebook. TIME: 10′

A) The waves travel through the air at 340 meters per minute.

B) Sound has 4 qualities: frequency, pitch, duration and persistence

C) Sound travels slower through water

D) The timbre depends on frequency

E) The intensity is measured in decibels

     ACTIVITY 12: Draw in your notebook a picture of: TIME: 10′

A) a loud and high sound

 B) a long and soft sound

C) a short and loud sound

D) a low and long sound

     ACTIVITY 13: Matching pairs TIME: 10′

Pitch                         Loud-soft

Hertz                          High-low

Rest                            To measure pitch

Duration                    Represents a sound

Volume                       Number of vibrations in a second

Decibel                       To measure volume    

Frequency                   Vibration

Sound                          In silence

Note                            Long-short

 

     ACTIVITY 14: Find in this word search puzzle words about sound and its qualities. TIME: 15′ Click

     7th SESSION:

En esta última sesión se realizarán actividades donde se desarrollará fundamentalmente la expresión oral y el trabajo colaborativo , siendo el punto de referencia para corroborar que los alumnos han asimilado las contenidos sobre el sonido y son capaces de proponer soluciones para la contaminación acústica.

     ACTIVIDAD 15 Work in pairs and speak with your partner about these photographs about noise pollution. TIME: 20′     

Expression to use:

  1. In the first photograph, I can see…
  2. In my opinion, the photographs are about
  3. There are…………in the photograph
  4. I agree/I disagree with you…

imagescacpp38p.jpg

imagescaoao135.jpg               imagesca1sbk0s.jpg             imagescaitrgpq.jpg

     

     ACTIVITY 16: Discuss in groups about the posters of noise pollution elaborated by the students. TIME: 25′

     ACTIVITY 17: Sing in groups the following song: TIME: 10′

KEY VOCABULARY:

Sound                                               Duration                                     Ultrasound

Vibration                                           Long                                           Auditory system

Wave                                                Short                                           Voices

Noise                                               Intensity                                      Instruments

Silence                                             Loud                                            Persistence

Noise Pollution                                Soft                                             Frequency

Pitch                                                Decibel                                       Amplitude

High                                                Hertz

Low                                                Infrasound

ANA ÁLVAREZ FERNÁNDEZ

                                      

         

 

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